WOB nr. 5 - Vaccinatiegraad

Op 12-06-2019 gestuurd naar Ministerie van VWS en RIVM

WOB-verzoek 12-06-2019 gericht aan Ministerie van VWS en RIVM

WOB-verzoek betreffende wetenschappelijke onderbouwing van de claim dat een vaccinatiegraad van 95% noodzakelijk is om ervoor te zorgen dat infectieziektes niet uit kunnen breken, of zich niet kunnen verspreiden.

I. Redenen om het Wob-verzoek te doen

redenen
  • Op 25 juni 2018 kondigde staatssecretaris Paul Blokhuis middels een brief aan de Tweede Kamer aan dat de vaccinatiegraad in Nederland een paar procent is gedaald.

• Dit is het startsein geweest van een ongekende hoeveelheid eenzijdige berichten in de media, die kennelijk allemaal ten doel hadden om de vaccinatiegraad weer omhoog te brengen naar de 95% die door de Wereldgezondheidsorganisatie wordt voorgeschreven.

• Een vaccinatiegraad van 95% is volgens de WHO noodzakelijk om ervoor te zorgen dat ziektes niet meer uit kunnen breken of zich kunnen verspreiden. Maar tot op heden heeft niemand de wetenschappelijke onderbouwing van deze claim kunnen vinden.

• In de praktijk zijn er talloze voorbeelden beschreven van het uitbreken van ziektes in een bevolkingsgroep met een vaccinatiegraad van 95% tot zelfs 100%

Wij besloten om middels een WOB-verzoek te proberen het wetenschappelijk onderzoek boven water te krijgen waarop de claim is gebaseerd dat bij een vaccinatiegraad van 95% ziektes niet kunnen uitbreken of zich verspreiden.

II. WOB-verzoek stichting Vaccinvrij naar ministerie van VWS en RIVM

Wob-verzoek

U kunt het WOB-verzoek hier downloaden.

III. Antwoord op WOB-verzoek van ministerie van VWS en RIVM naar stichting Vaccinvrij

antwoord

Wij hebben geen antwoord gekregen op dit WOB-verzoek.

IV. Reactie van stichting Vaccinvrij op afhandeling van WOB-verzoek

reactie

Uit het feit dat wij geen reactie ontvangen hebben op ons WOB-verzoek maken wij op dat er geen wetenschappelijke onderbouwing bestaat voor het streven naar een vaccinatiegraad van 95%.

Dat impliceert dat er geen grond is voor druk of dwang om te vaccineren.

Meer informatie over de mythe dat er voor groepsimmuniteit een vaccinatiegraad van 95% nodig is ga naar Mythe 11: voor kudde-immuniteit is een vaccinatiegraad van 95% nodig