Aangifte Hugo de Jonge – de petitie en de volgende stappen die er genomen zullen worden

door | 9 sep 2022 | Hugo de Jonge

Dinsdag 6 september jl. werd de aangifte in de vorm van een petitie ingeleverd bij de Tweede Kamer en overhandigd aan kamerlid Gideon van Meijeren.

Gideon van Meijeren legt in de video (zie onder) uit dat er op dit moment meerdere acties lopen:

• Ook Forum voor Democratie is bezig met een onderzoek naar de misstanden die gepleegd zijn tijdens de Corona-crisis.

• Er wordt onderzoek gedaan naar de WOB-documenten door onder andere Daniel van der Tuin.

• Er wordt een parlementaire enquêtecommissie voorbereid waar ministers, wetenschappers etc. onder ede gehoord kunnen worden.

Hij geeft aan dat het strategisch beter is om deze petitie deel uit te laten maken van een groter plan dat zal worden uitgerold op het moment dat er nog meer bewijs is verzameld aan de hand van de bovengenoemde drie punten.

Natuurlijk willen de meeste snel actie. Waarom toch wachten?

Het is mogelijk om deze aangifte snel op de agenda te krijgen van de Tweede Kamer. Wat zijn dan de kansen?

Dan komen we op de vraag hoe de Tweede Kamer over zou kunnen gaan tot het geven van een opdracht tot vervolging?

Er zijn allereerst vijf kamerleden nodig om deze aangifte/petitie op de agenda te zetten van de Tweede Kamer. Dat lijkt het probleem niet want alleen Forum voor Democratie bestaat al uit vijf leden.

Maar… mocht een meerderheid van de Kamer het er dan over eens zijn dat dit moet worden onderzocht dan zal er een commissie worden ingesteld. De vijf kamerleden dit het op de agenda hebben gezet mogen in dat geval GEEN deel uitmaken van die commissie.

De kans dat de commissie tot een advies zal komen om tot het geven van een opdracht tot vervolging over te gaan lijkt dan ook nagenoeg nihil. Daarmee zouden we, zoals het Gideon het zegt, ‘onszelf in de voet schieten’.

Gideon geeft dan ook aan dat het beter lijkt om te wachten tot er, vanuit de boven genoemde acties, inclusief deze aangifte, zoveel mogelijk bewijsmateriaal is verzameld dat niemand er nog omheen kan.

Gideon legt het stap voor stap uit in de video hierboven. Ook kan je het interview bekijken van Mordechai Krispijn bij Café Weltschmerz.

Mordechai Krispijn heeft in het najaar 2021 mensen opgeroepen om aangifte te doen tegen Hugo de Jonge in verband met zijn uitspraak over de ongevaccineerden: “We weten namelijk inmiddels vrij goed en vrij precies per postcode waar ze wonen.” Als minister voor alle Nederlanders hoor je zo een uitspraak niet te doen, een goede rede om aangifte te doen, omdat veel mensen zijn uitspraak als bedreigend hebben ervaren. Inmiddels zijn er ontwikkelingen waar Mordechai met Max in de studio over spreekt.