Blckbx – “Dictatuur klopt weer aan”, zegt schrijfster, die 30 jaar geleden Iran ontvluchtte.

door | 12 mrt 2021 | COVID-19 ziekte

Hoe was het mogelijk dat een vrij en modern land (Iran) zich in een jaar tijd liet transformeren tot een dictatuur? Die vraag beantwoord schrijfster Shohreh Feshtali feilloos met anekdotes en goede analyses over hoe het mechanisme werkt. En dat vermogen is meteen de reden voor haar grote zorg, want ze ziet exact hetzelfde zich weer voltrekken maar nu met als overtreffende trap, dat er ook inbreuk op onze lichamelijke integriteit wordt gepleegd middels een vaccin dat mondiaal (in)direct verplicht wordt.

Shohreh Feshtali vluchtte ca. 30 jaar geleden naar Nederland vanwege doodsbedreigingen aan het adres van haar man. Hij was in het bezit van het omstreden boek “De Duivelsverzen” van Salman Rushdie en daarop stond een Fatwa, oftewel de doodstraf.

Na 11 jaar bij de belastingdienst gewerkt te hebben en een perfecte integratie voelde zij zich thuis in Nederland als nooit te voren. Maar sinds maart 2020 zag ze het land transformeren in een land van onderdrukking met steeds minder vrijheden. “De parallellen met Iran uit de jaren 70 zijn ongekend”, vertelt Feshtali in een uitgebreid interview dat daags na deze video op dit kanaal getoond zal worden.

Open brief aan Mark Rutte

Eerder zond blckbx al de Open Brief aan Mark Rutte uit – in een aparte video – die de aanleiding was voor Flavio Pasquino om contact met de Iraanse schrijfster te zoeken die maandag 8 maart 2021 haar debuutroman lanceert “Gesluierde jaren”.

Meer over De Duivelsverzen lees je HIER.

Meer over het boek van Shohreh Festhali vind je HIER.