Dr. Andrew Wakefield over het onbedoelde effect van het mazelenvaccin

door | 24 okt 2019 | HIGHWIRE

Officiële cijfers in Westerse landen laten wereldwijd zien dat de sterfte aan de mazelen al met meer dan 95% was afgenomen vóór de start van massavaccinatieprogramma’s tegen de mazelen. Waarom zijn we er überhaupt mee begonnen? “Omdat we het kunnen, moeten we het doen” zei Langmuir, het hoofd van de Amerikaanse Centers for Disease Control (CDC) als rationale voor de introductie van het mazelenvaccin. Zo simpel was het: er is een vaccin dus dat moeten we gebruiken. De belofte was dat met één prik levenslange immuniteit tegen de mazelen opgewekt zouden worden. Was het echt zo simpel? Zijn er naast de bijwerkingen nog meer ‘ongewenste neveneffecten’ van het BMR-vaccin? Andrew Wakefield heeft hier interessante informatie over.

Dr. Andrew Wakefield bestudeert mazelenvirussen sinds 1990 – dat is bijna 30 jaar – maar laten we vooral niet naar hem luisteren, want zijn studie in de Lancet is ingetrokken. Wilt u weten hoe het echt zit met de ingetrokken studie? Kijk naar onderstaande film die we al eerder als blogpost hebben geplaatst.

Sietske Hoogenboom is moeder van twee ongevaccineerde kinderen, en maakt deel uit van het vertaalteam

Door Frankema is schrijfster van het boek: ‘Vaccinvrij – ouders, artsen en wetenschappers over vaccins en vaccinvrij opgroeien’ en initiatiefneemster van de stichting Vaccinvrij