Het boek ‘Vaccinvrij – Ouders, artsen en wetenschappers over vaccins en vaccinvrij opgroeien’ is weer leverbaar!

door | 20 jun 2019 | Overig

De afgelopen week ontving ik goed bericht van mijn uitgever:

‘Beste Door, ik heb de herdruk van Vaccinvrij voor me. Het boek is weer leverbaar’.

Eindelijk – het boek is weer te bestellen bij de boekhandel of bol.com. ‘Vaccinvrij! – Ouders, artsen en wetenschappers over vaccins en vaccinvrij opgroeien’ is haar derde druk ingegaan. Door meerdere communicatiefouten tussen de uitgever en de drukker, heeft de herdruk op zich laten wachten. Verwarrend voor velen, want het viel net samen met de periode dat staatsecretaris Blokhuis naar buiten bracht dat hij vond dat de internetwinkel Bol.com moest stoppen “met de prominente verkoop van niet-wetenschappelijke boeken die pleiten tégen vaccinatie van kinderen”, en zelfs dat “volledige verbanning van ‘antivax-boeken’ uit het assortiment bespreekbaar zou moeten zijn.” Algemeen Dagblad 16-03-19

Bizar

Ik wil de aankondiging van de nieuwe druk vergezellen van mijn reactie op de bizarre uitspraken van de staatsecretaris

Ten eerste: Het recht op vrije meningsuiting is niet alleen een groot goed, maar ook een recht. En als de overheid zou gaan bepalen welke boeken wel, en welke niet gelezen mogen worden is er sprake van censuur, en dat past niet in een democratie.

Ten tweede: De overheid wordt gekozen door het volk en dient de belangen van het volk voorop te stellen. Een steeds grotere, en steeds mondigere groep ouders wil inzage in het wetenschappelijk bewijs van de veiligheid van vaccins, en de nationale en volledige cijfers die de noodzaak en effectiviteit van het RVP aan kunnen tonen. De Stichting Vaccinvrij heeft inmiddels vijf WOB-verzoeken doen uitgaan om dit te verkrijgen, maar zonder resultaat. In dit licht gaat elke druk, of de beperking die aan ouders wordt opgelegd voor wat betreft de keuze om wel of niet te vaccineren, naar mijn mening richting machtsmisbruik, en ook dat past niet in een democratie.

Ten derde: Het wegzetten van goedgeïnformeerde, bewuste ouders als ‘anti-vaxxers’ is denigrerend en onjuist. De meeste ouders die zich herkennen in de boodschap van de Stichting Vaccinvrij zijn ex-vaxxer of non-vaxxer.

Ex-vaxxers zijn ouders die gestopt zijn met vaccineren
Dit is een aanzienlijke groep ouders die eerst in het volste vertrouwen hun kind hebben laten vaccineren, maar zijn gestopt omdat ze hebben ervaren dat vaccins ernstige, soms levenslange schade kunnen veroorzaken.

Non-vaxxers zijn ouders die er bewust voor kiezen om hun kind niet te laten vaccineren.
Het overgrote deel van de non-vaxxers is maandenlang bezig geweest met onderzoek, en is zeer goed geïnformeerd voordat zij ertoe besluiten om hun kind niet te laten vaccineren.

Het grote bereik van inmiddels miljoenen mensen die van de Stichting Vrij gehoord hebben, het boek hebben gelezen en/ of de website of facebookpagina bezoeken, wordt veroorzaakt doordat er kennelijk een behoefte is aan transparante, voor de lezer controleerbare informatie. En het signaal dat de bevolking op die manier afgeeft, zou geen aanleiding moeten zijn tot onderdrukking, maar tot verandering.

En het beperken van vrije meningsuiting of vrije keuze, zonder dat de overheid in staat is de bevolking gerust te stellen met gemakkelijk toegankelijk wetenschappelijk bewijs of volledige, nationale cijfers, zal het wantrouwen van de bevolking naar alle waarschijnlijkheid alleen maar doen toenemen.

Moge dit boek bijdrage aan bewuste keuzes, en gezonde kinderen.

Door Frankema is moeder van twee ongevaccineerde, inmiddels volwassen kinderen, schrijfster van het boek: ‘Vaccinvrij! – Ouders, artsen en wetenschappers over vaccins en vaccinvrij opgroeien’, en initiatiefneemster van de Stichting Vaccinvrij