Hugo de Jonge op de vingers getikt door de EU

door | 12 jun 2020 | COVID-19 ziekte, Europese Unie, Hugo de Jonge

Hugo de Jonge lijkt in conflict te zijn met de EU over het “zo snel mogelijk ontwikkelen van de COVID-19 vaccin”. EU-commissaris van gezondheid Stella Kyriakides zegt dat “het gaat om samenwerking, niet om concurrentie”. Zij roept de hierbij betrokken landen op om parallelle initiatieven te staken. Wat is er aan de hand?

Kritiek Brussel op Nederlandse Vaccin Alliantie

Op 12-06-2020 bericht het Dagblad van het Noorden het volgende:

“EU-commissaris Stella Kyriakides (Volksgezondheid) roept Nederland, Duitsland, Frankrijk en Italië op hun samenwerkingsverband om snel toegang te krijgen tot een vaccin voor Covid-19 opzij te zetten en zich aan te sluiten bij de inspanningen van de Europese Commissie. De commissie heeft volgens haar vandaag de “overweldigende steun” van de EU-lidstaten gekregen om namens allen te gaan onderhandelen met farmaceutische bedrijven over de aanschaf van veelbelovende vaccins die er nog niet zijn. De zogeheten Inclusieve Vaccin Alliantie van de vier landen waaronder Nederland zou het initiatief van de commissie ondermijnen.

Het dagelijks EU-bestuur kreeg volgens Kyriakides het groene licht van de meerderheid van de EU-ministers van Volksgezondheid tijdens een videoconferentie om voor 2,4 miljard euro koopcontracten voor vaccins te sluiten. Brussel aast op 300 tot 600 miljoen doses. Ze riep lidstaten op parallelle initiatieven te staken.“Het gaat hier om samenwerking, niet om concurrentie.”1

De concurrentie is kennelijk groot

Terwijl de weerstand van het volk toeneemt, en een groot deel van de Europese bevolking het smerige spel van de WHO doorziet, lijken de politici hun kop in het zand te steken. Wij hebben geen zin om proefkonijn te zijn voor een versneld ingevoerd, onveilig vaccin. Gooit dit het plan van Hugo de Jonge in duigen? Of heeft hij al voldoende politieke steun om te proberen om zijn plan door te zetten? Wat is er voorafgegaan aan de uitspraak van EU-commissaris Stella Kyriakides?

Het plan van Hugo de Jonge

Op 04-06-20 staat op Nu.nl:2

“Nederland slaat met Duitsland, Frankrijk en Italië de handen ineen om zo snel mogelijk een corona-vaccin te ontdekken. Het doel is om de productie van een potentieel vaccin op Europese bodem plaats te laten vinden, schrijft het ministerie van Volksgezondheid woensdagmiddag in een persbericht”

Het idee is kennelijk afkomstig van Hugo de Jonge die voorgesteld heeft om een Inclusieve Vaccin Alliantie op te zetten. Op 03-06-20 informeert hij de Tweede Kamer over zijn plan:3

“Minister De jonge informeert de Tweede Kamer over het organiseren van een ‘Inclusieve Vaccin Alliantie’. Nederland, Duitsland, Frankrijk en Italië proberen samen een effectief en veilig corona-vaccin te (laten) realiseren. Andere EU-lidstaten kunnen aansluiten.”

mondkapje en medicijn

“De landen gaan samenwerken in de Inclusieve Vaccin Alliantie. Door samen te werken willen Nederland, Duitsland, Frankrijk en Italië zichzelf een betere kans geven om hét coronavaccin te ontdekken.”2

Of een graantje mee te pikken van de opbrengsten? Stelt u zich eens voor, straks is het vaccin er, maar zijn het de Amerikanen die gewonnen hebben, dan gaan die de winsten opstrijken, dat zou de Europeanen niet lekker zitten. Maar nu hebben dus kennelijk de Europeanen onderling ook wrijving over wie aan het stuur zit in de race naar het vaccin.

“Alle partijen gaan investeringen doen in het onderzoek naar het vaccin en ondersteunen veelbelovende initiatieven. Het ministerie meldt niet hoeveel geld ermee gemoeid is met de onderzoeken en de samenwerking.”2

Er was al 7,4 miljard (belastinggeld) opgehaald voor de EU, dus misschien is het niet het juiste moment om aan de grote klok te handen dat er nog een keer met de collectebus rondgegaan wordt.4

“Uiteindelijk willen de partijen een “breed toegankelijk, beschikbaar en betaalbaar vaccin” realiseren. Daarvoor lopen gesprekken met farmaceuten, en de Europese Commissie heeft een plek aan de onderhandelingstafel, schrijft het ministerie. Behalve Europa zou een deel van de vaccins ook verspreid moeten worden in armere Afrikaanse landen.”2

Ook dat nog, er is niet alleen moordende concurrentie wat betreft de ontwikkeling van het vaccin, maar straks natuurlijk ook wat betreft de afzetmarkten!

Met alle investeringen die er gedaan worden, zal de door de industrie aangestuurde politiek zeker druk uit gaan oefenen op het publiek om zich te laten vaccineren.

En dan lopen ze ook nog het risico dat alles voor niets was, want de bewustwording gaat razendsnel op dit moment. Zullen we over een paar maanden voldoende mensen hebben bereikt voor een collectief NEE?

Vindt u deze informatie belangrijk? Deel het met een vriend(in) middels een van de mogelijkheden (Facebook, Twitter etc.) onder de knoppen links op dit scherm.

Bronnen:

1. https://www.dvhn.nl/binnenland/Kritiek-Brussel-op-Nederlandse-vaccinalliantie-25752905.html?harvest_referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
2. https://www.nu.nl/coronavirus/6055546/nederland-italie-frankrijk-en-duitsland-slaan-handen-ineen-in-race-naar-vaccin.html
3. https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2020/06/03/brief-aankondiging-samenwerking-duitsland-frankrijk-italie-en-nederland-voor-snelle-toegang-tot-coronavaccin
4.https://www.vereniginginnovatievegeneesmiddelen.nl/nieuwsberichten/2020/05/website/virtuele-donorconferentie-haalt-74-miljard-voor-op-covid-19

Over de auteurs:

Ellen Vader is moderator van de FB-groep van Vaccinvrij en verzamelt en verspreidt informatie over vaccins en aanverwante onderwerpen.
Door Frankema is moeder van twee ongevaccineerde, inmiddels volwassen kinderen, schrijfster van het boek: ‘Vaccinvrij – ouders, artsen en wetenschappers over vaccins en vaccinvrij opgroeien’. Zij is initiatiefneemster van de stichting Vaccinvrij.