Julian Assange Award 2023 uitgereikt

door | 12 sep 2023 | Media

Op 9 september werd gedurende een druk bezochte conferentie “Bevrijding van Bedrog” in Driebergen de Julian Assange Award uitgereikt. Er was een Nederlandse prijs en een internationale prijs voor journalisten die de situatie van Julian Assange in de schijnwerpers houden en gecensureerde informatie beschikbaar maken voor het grote publiek. De Nederlandse prijs is uitgereikt aan Willem Engel, en de internationale aan ‘Consortium News’.

Meer informatie over Julian Assange – en het belang van zijn zaak voor de vrijheid van meningsuiting van elke journalist – kunt u vinden in het eerder door ons gepubliceerde artikel: Julian Assange – wanneer komt hij eindelijk vrij?

Julian Assange Award 2023

De Vereniging van Onafhankelijke Journalisten (VVJ) heeft Consortium News zaterdag de eerste Julian Assange International Award toegekend tijdens een conferentie van de Stichting op 11 September in Driebergen. Djamila le Pair reikte de prijs uit. Haar volledige speech kunt u in het onderstaande filmpje beluisteren.

“We zijn verheugd en vereerd jullie te laten weten dat Consortium News is geselecteerd als winnaar van de eerste Julian Assange (International) Award. Jullie standvastige verslaggeving over de framing en vervolging van Assange, sinds het begin, en de uitstekende live tweets die de wereld in staat stelden getuige te zijn van de afgeschermde rechtszittingen in Londen, vooral tijdens de corona-crisis, maken jullie de perfecte kandidaat voor deze prijs.

Het idee voor de prijs ontstond vorig jaar, tijdens een diner met Julians broer, Gabriel Shipton, in Amsterdam. We hebben verschillende criteria toegepast voor de Nederlandse en de internationale prijs:

De Nederlandse prijs gaat naar de onafhankelijke journalist of mediakanaal dat, in de geest van WikiLeaks, het meest heeft gedaan om gecensureerde informatie beschikbaar te maken voor het grote publiek.

Voor de internationale prijs wilden we een journalist of mediakanaal erkennen die cruciaal is geweest voor het achterhalen van de waarheid achter de vervolging van Julian Assange.” – Djamila le Pair

On-line uitreiking Julian Assange reward

Willem Engel over zijn prijs

Toen dit artikel al on-line was kreeg ik nog een filmpje van Willem Engel onder ogen over zijn prijs. Het geeft goede info over waar het allemaal over gaat.