Meer dan 200 miljoen doses COVID-prikken gedumpt wegens afnemende vraag naar vaccins

door | 30 dec 2022 | COVID-19 vaccin

Wat gebeurt er met vaccins die over de houdbaarheidsdatum heen zijn, of die niet worden gebruikt omdat de vraag naar Covid-injecties afneemt? Worden ze afgebroken of gewoon door de gootsteen gespoeld.. Milieuvervuiling door vaccins? Niemand die het erover heeft. Maar dat we een overschot aan vaccins hebben is duidelijk. Het volgende bericht verscheen in ‘The Vaccin Reaction’.

Bijna twee jaar na de wereldwijde introductie van COVID-19 biologics wordt de farmaceutische industrie geconfronteerd met een afnemende vraag naar deze producten. Scott Rosenstein, een in New York gevestigde gezondheidsadviseur van de Eurasia Group zei:

“Het aanbod overtreft de vraag in een groot deel van de wereld, zelfs nu veel landen boostershots uitrollen. Toen eenmaal de perceptie was ontstaan dat omicron minder waarschijnlijk tot ernstige ziekten zal leiden, en de vaccins geen goed werk leveren bij het voorkomen van infectie en toch een sterke bescherming bieden tegen ernstige ziekten, is de vraag naar Covid-vaccins aanzienlijk afgenomen.”1

De VS hebben 81,1 miljoen doses COVID-vaccins weggegooid

In juni 2022 zei de Amerikaanse Centers for Control and Disease Prevention (CDC) dat apotheken, gezondheidsinstanties en federale agentschappen in de Verenigde Staten tussen december 2020 en mei 2022 82,1 miljoen doses COVID-injecties hebben weggegooid.2

Veel doses COVID-injecties zijn weggegooid omdat hun houdbaarheidstermijn was verstreken of omdat ze waren aangetast door kapotte vriezers en problemen met stroomuitval.3 Het CDC heeft verklaard dat een van de redenen dat veel doses COVID-injecties moesten worden weggegooid is dat, in tegenstelling tot de meeste andere biologische geneesmiddelen in de VS, de COVID-injecties worden geproduceerd in flacons met meerdere doses, wat betekent dat alle doses moeten worden gebruikt binnen enkele uren nadat de flacons zijn geopend of moeten worden weggegooid als ze niet zijn gebruikt.4

Canada ontdoet zich van meer dan 25 miljoen COVID-injecties

De regering van Canada heeft onlangs 7,7 miljoen doses Spikevax mRNA van Moderna/NIAID weggegooid vanwege de geringe vraag. In juni 2022 had de regering 1,2 miljoen doses Spikevax weggegooid die waren verlopen, samen met 13,6 miljoen doses Vaxzevria-vaccin van AstraZeneca/Oxford University, 7000 doses Comirnaty mRNA-biologic van Pfizer/BioNTech en 3,1 miljoen doses Nuvaxovid-vaccin van Novavax.5

De vaccinatiegraad in Canada is hoog: 80 procent van de Canadezen heeft twee doses COVID-injecties gekregen. Er is echter veel minder gebruik gemaakt van aanvullende boostershots. Slechts 50% van de Canadezen heeft een derde boostervaccinatie ontvangen en 14,3% heeft een vierde dosis gekregen, ondanks aanbevelingen van volksgezondheidsfunctionarissen.

Zwitserland gooit 9 miljoen doses Spikevax weg

Zwitserse overheidsfunctionarissen hebben gemeld dat ze negen miljoen doses Spikevax zullen vernietigen die verlopen zijn, met nog eens 5,1 miljoen shots die zullen verlopen tegen februari 2023. Met minder dan 70% van de bevolking gevaccineerd, heeft Zwitserland een van de laagste COVID vaccinatiecijfers in Europa.6

India heeft 100 miljoen doses CoviShield weggegooid

De Indiase vaccinproducent Serum Institute of India zei dat het 100 miljoen doses van zijn COVID-vaccin, CoviShield, moest weggooien nadat ze waren vervallen. Het bedrijf stopte zijn productie van CoviShield in december 2021 vanwege de geringe vraag.7 Adar Poonawalla, CEO van Serum Institute, zei: “Er is geen vraag naar de boostervaccins omdat mensen nu genoeg lijken te hebben van Covid. Eerlijk gezegd ben ik het ook zat. Dat zijn we allemaal.” Hij voegde eraan toe:

“In de toekomst, wanneer mensen elk jaar een griepprik nemen, kunnen ze er een Covid-vaccin bij nemen. Maar in India bestaat er geen cultuur om elk jaar een griepprik te nemen, zoals in het Westen.”

Bronnen:
1. Kay C, Makol MK, Paton J. World Moves From Shortages to Possible Glut of Covid-19 Vaccine. Bloomberg Mar. 28, 2022.
2. Eaton J. The U.S. has wasted over 82 million Covid vaccine doses. NBC News June 6, 2022.
3. Landi B. Millions of COVID-19 vaccine doses go to waste. Inhabitat June 7, 2022.
4. Kay C, Makol MK, Paton J. World Moves From Shortages to Possible Glut of Covid-19 Vaccine. Bloomberg Mar. 28, 2022.
5. Tumilty R. Federal government throws away millions more COVID vaccines due to lack of demand. The National Post Nov. 11, 2022.
6. Reuters. Swiss to destroy 9 million expired Moderna COVID-19 jabs. Oct. 19, 2022.
7. BBC News. India vaccine maker destroys 100 million doses of expired Covid jabs. Oct. 21, 2022.

Dit artikel werd eerder gepubliceerd in ‘The Vaccin Reaction

Vertaling: Door Frankema