Mondkapjes op middelbaar onderwijs – geen bescherming – wel klachten: sufheid, concentratieproblemen, verlaagde leerprestaties

door | 15 okt 2020 | COVID-19 ziekte, Nationale politiek

De druk om mondkapjes te dragen in het middelbaar onderwijs neemt toe. Waarom? Jaap van Dissel, voorzitter van het Outbreak Management Team (OMT) zegt al sinds het begin van de ‘corona-crisis’ dat “mondkapjes een buitengewoon gering effect hebben op de pogingen om de verspreiding van het coronavirus in te dammen”. En zelfs dat:“200.000 mensen een week lang een mondkapje dragen moeten dragen om MISSCHIEN één corona besmetting te voorkomen.”1,2

Transparante wetenschappelijke onderbouwing voor de maatregel op scholen ontbreekt. We dienen maar te gehoorzamen? Gelukkig zijn er ouders die direct aan de bel trekken. Want nu zijn het mondkapjes, maar naar alle waarschijnlijkheid zijn het binnen afzienbare tijd versneld ingevoerde vaccins die nog veel grotere risico’s met zich meedragen.

Wij ontvingen de volgende brief van een ouder, die haar grens, en haar onderzoek deelt met de school.

 

 

Geacht schoolhoofd,

Helaas heb ik van mijn zoon Simon Bruins vernomen dat hij continue verzocht wordt en zelfs geïntimideerd wordt door medewerkers op school, waaronder leraren, om een mondkapje te dragen.
 
Simon draagt geen mondkapje en van ons hoeft hij dit ook niet. Een mondkapje draagt niet bij aan de gezondheid. Wij zijn van mening dat hier nadelige effecten aan zitten.
 
Graag wil ik u wijzen op het volgende.
 
– een mondkapje is niet verplicht.
– het is niet bewezen dat een mondkapje bescherming biedt tegen covid-19.
 
Het is wel bewezen dat je door het dragen van een mondkapje hoge waarden CO2 inademt waardoor je diverse klachten kunt krijgen. De CO2 concentraties die men inademt geven klachten als sufheid, hoofdpijn, misselijkheid en concentratieproblemen.
 
Een te hoge concentratie van co2 inademen tast het immuunsysteem aan en bevordert juist het oplopen van een virusinfectie. Een onderzoek bij ruim 400 Amerikaanse scholen geeft aan dat er een verband is tussen de CO2-concentratie en ziekteverzuim. Een verhoging van de CO2-concentratie met 1.000 ppm ten opzichte van buiten levert een verhoging van het ziekteverzuim met
10 tot 20 procent (Shendell et al., 2004).3
 
Als u dan nagaat dat binnenin een normaal gebouw de CO2 concentratie rond de 800-1000 ppm (parts per milion) zit en achter een mondkapje het oploopt tot 9000 ppm.
 
Uit literatuuronderzoek komen diverse onderzoeken naar voren waar een relatie is gelegd tussen het binnenmilieu en het effect op leerprestaties van leerlingen. Onderzoek van Mendell en Heath (2005) geeft een overzicht van de onderzoeken tot 2004.4
 
Eén onderzoek was in scholen uitgevoerd. Dit onderzoek (Myhrvold et al.,1996) laat zien dat kinderen minder geconcentreerd zijn als de CO2-concentratie toeneemt. Nadat de studie van Mendell en Health is verschenen, zijn nog drie studies verschenen waarin het effect van ventilatie op leerprestaties nadrukkelijk wordt aangetoond.5 Het recentste onderzoek is in 2006 verricht in Nederland
door TNO (de Gids, 2007).6
 
Ik begrijp dat men een advies wil opvolgen. Het is en blijft een advies. Een persoon heeft het recht deze niet op te volgen. Daar maakt Simon gebruik van.
 
Ik wil u dan ook vragen, dat u en andere werknemers in het schoolgebouw, kinderen die hier niet voor kiezen respecteren. Net zoals zij personen respecteren die hem wel willen dragen.
 
Mocht ik vernemen van mijn zoon dat hij weer geïntimideerd wordt omdat hij geen mondkapje draagt, dan dien ik een klacht in. Geen enkel kind zou gediscrimineerd of geïntimideerd moeten worden door medewerkers in het onderwijs.
 
Alvast bedankt.
Met vriendelijke groet,

 

 

Op doezelfnormaal.nl staat een meldpunt mondkapjes. Wij zullen hier in de toekomst aandacht aan besteden, maar voor nu alvast de link.

 

Bronnen:
1.https://nos.nl/artikel/2350709-van-dissel-blijft-erbij-gewone-mondkapjes-hebben-weinig-effect.html
2.https://www.facebook.com/pvanaarle/posts/10158549399684036
3.Shendall et al, 2004 https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15330793/
4. Mendel and heath 2005 https://www.researchgate.net/publication/8070039_Do_indoor_pollutants_and_thermal_conditions_in_schools_influence_student_performance_A_critical_review_of_literature
5. Myrhold et al, 1996 https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1034/j.1600-0668.2003.00153.x
6. TNO de Gids, 2007
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.co2indicator.nl/documentatie/Het_effect_van_ventilatie_op_de_cognitieve_prestaties_van_leerlingen_op_een_basisschool_tcm24-209484.pdf&ved=2ahUKEwjJkILwv7TsAhVR3KQKHZ35ACEQFjABegQIBhAB&usg=AOvVaw1H29EbnysSbhcFZxWo3wt9

 

 

 

Website

De website van Vaccinvrij wordt steeds uitgebreid.
Ga regelmatig kijken!

 

Gratis boek

Download GRATIS boek: ‘Zorgwekkende gevolgen van vaccinaties’

 

Blog

De informatie op dit blog is onderbouwd met officiële bronnen. De bronnen staan onder de betreffende blogs; iedereen die dat wil kan ze controleren of bestuderen.

In de reguliere voorlichting ontbreken veel specifieke bronnen en relevante informatie. Deel daarom dit blog in uw netwerk. Dit kan door op de social media iconen te klikken aan de linkerkant van deze pagina.

Volg ons op social media

Sinds kort ook actief op Telegram.

Meld u aan voor de nieuwsbrief

 

 

Share This