Oproer over de Davidster

door | 10 sep 2021 | COVID-19 ziekte

Femke Halsema laat zich in de Telegraaf zeer negatief uit over enkele deelnemers uit duizenden die een Davidster droegen. Mordechai Krispijn geeft een prachtige reactie.

oproer over de Davidster

Mordechai Krispijn: “Tijdens de manifestatie tegen de coronamaatregelen waar ruim 20.000 mensen op af kwamen, droegen enkele deelnemers Jodensterren uit protest tegen een mogelijke vaccinatieplicht. Ik begrijp die ophef wel over demonstranten die een Davidster dragen. De meesten mensen zien de parallellen tussen de huidige tijd en 40-45 niet en dat begrijp ik. Daarover straks meer.

Zelf zou ik zo’n ster niet dragen. Niet omdat ik de parallellen niet zie maar omdat ik weet dat:

1. Het voor sommigen nabestaanden te pijnlijk is om er op deze manier ongevraagd mee geconfronteerd te worden.
2. Veel mensen de vergelijking gewoonweg niet kunnen en willen maken en je daarmee meer onbegrip dan begrip creëert en
3. Het vervolgens alleen nog maar over die Davidster gaat in plaats van waar dit werkelijk over gaat.

Maar even terug naar de parallellen met 40-45. Net als heel veel anderen zie ik die parallellen wel degelijk en dan heb ik het NIET over de deportatie van de Joden naar de gaskamers. Daar hoeven we helemaal niet heen te gaan.

Waar ik het wel over heb zijn de volgende parallellen. Oh, en voordat je straks helemaal losgaat op mijn tijdslijn met van alles en nog wat, het is mijn mening en jij mag jouw mening hebben. Laten wij het vooral respectvol met elkaar oneens zijn.

1. Horeca, bioskopen, theaters gaan dicht voor niet gevaccineerden
Ik heb het even opgezocht. Op 15-9-2021 is het op de dag precies 80 jaar geleden dat er in Nederland een nieuwe maatregel van kracht werd. Vanaf deze dag waren parken, café’s, restaurant, bibliotheken, schouwburgen, musea en andere openbare gelegenheden voor Joden verboden.
Veel mensen beseffen het nog niet of willen het niet geloven maar, als het aan Hugo de Jonge ligt, dan gaat vanaf 25-9-2021 de gehele horeca, theaters, musea en bioskopen dicht voor niet gevaccineerden.

2. “Ik doe ook maar wat mij wordt opgedragen”
Na de oorlog verklaarden veel mensen dat ze “ook maar deden wat hen werd opgedragen”. Dat horen we nu steeds vaker onder politiepersoneel, zorgpersoneel en straks dus zelfs vanuit het horecapersoneel. Ook in 40-45 was dit een van de meest gehoorde redenen waarom mensen meededen met de onrechtmatig opgelegde opdrachten van de Duitsers.

3. Een klein groepjes machtshebbers bepaalt voor de massa
Ondanks dat het overgrote deel van Nederland tegen deze medische apartheid is, zet het kleine groepje machtshebbers hun plannen gewoon door. Als je dan ook nog beseft dat ze demissionair zijn, dan besef je al snel dat al deze zogenaamde regels en wetten onrechtmatig zijn.

4. Het creëren van verdeeldheid
Toen Hugo de Jonge maanden geleden riep dat hij geen enkel respect heeft voor mensen die zich niet laten vaccineren, zette hij de toon voor een ieder die het met hem eens is. Als onze politieke leiders zich op een manier uiten waarmee de bevolking tegen elkaar wordt opgezet dan kan je je voorbereiden op een grote mate van verdeeldheid en dat is precies wat er nu gaande is. Een mooi voorbeeld is de tweet van Jan Paternotte. Dat is nota bene een Tweede Kamerlid.

Terug naar de Davidster. Zoals ik begrijp dat veel mensen het ongepast vinden, begrijp ik, op basis van het bovenstaande, ook de mensen die met de ster symbolisch alarm slaan voor wat er nu gebeurt. Zò erg vinden sommigen dit dus.

Zo vraag ik mij met enige regelmaat af waarom het CIDI (Centrum Informatie en Documentatie Israël) zich niet uitspreekt tegen dit beleid. Hoe is het mogelijk dat zij de andere kant op blijven kijken terwijl de parallellen boekdelen beginnen te spreken?

En ja, dan mag een ieder zich uitspreken tegen de Davidster die door een handjevol demonstranten wordt gedragen, beter opent een ieder zijn/haar ogen voor wat hier werkelijk gaande is. Een tot op het bot verdeeld land waar geliefden straks samen geen drankje meer kunnen doen in de lokale horeca door hun persoonlijk keuze over hun medische vrijheid.

En dan nog beweren dat er geen enkele sprake is van vaccinatiedruk of vaccinatiedwang!

Mordechai Krispijn