In het licht van de Pfizer-contracten die zo schandalig zijn opgesteld dat er nu kamervragen over worden gesteld. En gezien het feit dat Pfizer in het verleden “settlements” heeft betaald van maar liefst 2,3 miljard dollar wegens het verstrekken van ‘incorrecte informatie met de intentie om te frauderen en te misleiden’, is het belangrijk om ons te realiseren dat het bedrijf maar liefst 33 miljard aan omzet verwacht te maken met het COVID-vaccin. We vertaalden voor u een artikel van het blog van Children’s Health Defense.
Pfizer verwacht $33 miljard aan inkomsten uit COVID-vaccins – hoge stijging door boosters en vaccins voor kinderen
Pfizer heeft zijn verwachtingen voor de inkomsten uit COVID-vaccins naar boven bijgesteld en vertelde beleggers deze week dat het verwacht dat een vaccin gericht op de Delta-variant en de verwachte goedkeuring van zijn vaccins voor kinderen vanaf 6 maanden, de inkomsten zullen doen stijgen.
De grote verkoop van het COVID-vaccin hielp Pfizer om de inkomsten van het tweede kwartaal bijna te verdubbelen en de winst met 59% te doen toenemen – wat de verwachtingen van Wall Street overtrof en de multinational ertoe aanzette om zijn verkoop- en winstverwachtingen voor 2021 sterk te verhogen.
Tijdens een winstgesprek op 28 juli over het tweede kwartaal vertelde Pfizer beleggers dat het bedrijf zijn omzetverwachting heeft verhoogd, en nu verwacht dat deze tussen $78 en $80 miljard zal liggen.
Het bedrijf verwacht dat de inkomsten van het COVID-vaccin alleen al $33,5 miljard zullen bedragen – een stijging van 29% ten opzichte van de eerder geschatte $26 miljard. Pfizer registreerde in het tweede kwartaal een verkoop van $7,8 miljard aan COVID-vaccins, wat de totale wereldwijde verkoop tot nu toe dit jaar op $11,3 miljard brengt.
In de nieuwe winstverwachting is geen rekening gehouden met een contract dat vorige week werd gesloten met de regering-Biden om 200 miljoen extra doses aan de V.S. te leveren.
Een ambtenaar van het Witte Huis zei vorige week tegen CNN:
“De federale regering oefent een optie uit in haar contract met Pfizer om 200 miljoen doses van het Pfizer-vaccin te kopen, te leveren tussen najaar 2021 en voorjaar 2022, ter voorbereiding op toekomstige vaccinatiebehoeften, inclusief vaccins voor kinderen jonger dan 12 jaar en mogelijke herhalingsprikken als studies aantonen dat deze nodig zijn.”
Scholen en universiteiten weiger vaccinatieplicht voor kinderen en jongvolwassenen!
De multinational is van plan om dit jaar 2,1 miljard doses te leveren en heeft de capaciteit om volgend jaar 4 miljard doses te produceren, zei CEO Albert Bourla tijdens een conference call.
De VS betaalde voorheen $19,50 per dosis voor het Pfizer-BioNTech vaccin, maar Pfizer verhoogde onlangs de prijs voor de overheid naar $24 per dosis.
Een woordvoerder van Pfizer zei vorige week in een verklaring:
“De prijs voor deze bestelling houdt rekening met de extra investering die nodig is om nieuwe formuleringen van het vaccin te produceren, te verpakken en te leveren, evenals de hogere kosten in verband met de levering van het vaccin in kleinere verpakkingen om de bezorging aan individuele zorgverleners, waaronder kinderartsen, te vergemakkelijken.”
Pfizer baseerde de oorspronkelijke prijs van het vaccin op de noodzaak voor overheden om doses veilig te stellen en het virus onder controle te krijgen, maar CFO Frank D’Amelio zei in maart dat het bedrijf van plan was om “meer aan de prijs te doen” zodra de pandemie afnam en het bedrijf zich niet langer in een “pandemische prijsomgeving” bevond.
Pfizer verzekert investeerders dat herhalingsprikken eraan komen
Pfizer’s COVID-vaccin is momenteel op weg om ‘s werelds best verkochte medicijn aller tijden te worden, meldde Axios – en nu dringt Pfizer erop aan dat mensen een derde “booster” van zijn vaccin krijgen om de Delta-variant te bestrijden.
Pfizer zei woensdag dat het in gesprek is met regelgevende instanties over een mogelijke derde dosis booster van het huidige vaccin en, uitgaande van positieve resultaten, verwacht het al in augustus een Emergency Use Authorization (EUA) te kunnen indienen.
Bourla zei dat het bedrijf gelooft “dat het waarschijnlijk is dat een derde dosis booster nodig is binnen 6 tot 12 maanden na volledige vaccinatie om de hoogste niveaus van bescherming te behouden, en er zijn studies aan de gang om de veiligheid en effectiviteit van een derde dosis te evalueren”.
Pfizer zei dat het nieuwe gegevens heeft waaruit blijkt dat een derde dosis van zijn vaccin de antilichaam-titers tegen de Delta-variant aanzienlijk verhoogt. Maar epidemiologen hebben erop gewezen dat een hoger niveau van antilichamen niet betekent dat er meer bescherming is.
Het tweedoses-schema van Pfizer is al effectief tegen COVID, inclusief de Delta-variant, aldus David Dowdy, epidemioloog infectieziekten bij Johns Hopkins. “Alleen omdat een derde dosis meer antilichamen oplevert, betekent dat niet dat je er een nodig hebt”, zei Dowdy.
Amerikaanse gezondheidsinstanties zeiden eerder deze maand dat er geen bewijs is dat een herhalingsprik nodig is, maar het kan in de toekomst aanbevolen worden voor speciale risicogroepen, waaronder ouderen en ontvangers van transplantaties. Federale volksgezondheids-functionarissen zeiden dat ze de situatie in de gaten zouden blijven houden.
Directieleden van Pfizer hebben op 12 juli een persoonlijke ontmoeting gehad met Amerikaanse wetenschappers en regelgevende instanties om aan te dringen op een snelle toelating van de COVID herhalingsprikken, ondanks het verzet van de federale gezondheidsinstanties.
Ambtenaren zeiden na de bijeenkomst dat er meer gegevens – en mogelijk nog enkele maanden – nodig zouden zijn voordat regelgevende instanties konden bepalen of booster-vaccins noodzakelijk waren, waardoor de inkomstenstroom van de multinational, die miljarden dollars bedraagt, in gevaar zou komen.
Tijdens het telefoongesprek van deze week kondigde Pfizer ook plannen aan om in augustus een effectiviteits- en veiligheidsstudie te starten om een bijgewerkte versie van zijn huidige vaccin te evalueren. De nieuwe versie is specifiek ontworpen om de Delta-variant aan te pakken – in afwachting van goedkeuring door de regelgevende instanties.
Tijdens een winstgesprek in februari vertelde Bourla aan analisten dat het bedrijf aanzienlijke winst zou kunnen maken door hogere prijzen te vragen en routinematige boosterdoses voor nieuwe varianten van het virus te implementeren, waarbij hij beleggers verzekerde dat het bedrijf dit niet als een eenmalige gebeurtenis zag, maar “als iets dat in de nabije toekomst zal doorgaan”.
Vaccins voor kinderen kunnen extra inkomsten opleveren
Bourla zei deze week tijdens het telefoongesprek dat hij verwacht dat tegen het einde van september de testen in 5- tot 11-jarige vrijwilligers de veiligheids- en effectiviteitsdata zullen opleveren die nodig zijn om Emergency Use Authorisation (EUA) aan te vragen in die leeftijdsgroep, en gegevens over testen in kinderen van 6 maanden tot 5 jaar zouden snel daarna moeten volgen.
Deze week hebben Pfizer en Moderna aangekondigd dat zij de klinische proeven met hun mRNA-vaccins zullen uitbreiden, nadat de Amerikaanse Food and Drug Administration (FDA) de vaccin-producenten had meegedeeld dat de omvang en de reikwijdte van hun pediatrische studies, zoals oorspronkelijk gepland, onvoldoende waren om zeldzame bijwerkingen op te sporen.
Tot de zeldzame bijwerkingen die door de FDA worden genoemd, behoren myocarditis, een ontsteking van de hartspier, en pericarditis, een ontsteking van de bekleding rond het hart, vertelden meerdere mensen die bekend zijn met de proeven aan The New York Times.
De uitbreiding van de pediatrische proeven betekent dat binnenkort nog eens duizenden kinderen vanaf 6 maanden oud kunnen worden gerekruteerd en ingeschreven in de proeven met het COVID-vaccin.
Het vaccin van Moderna is toegelaten voor gebruik in noodgevallen bij mensen vanaf 18 jaar, en het vaccin van Pfizer is toegelaten voor kinderen vanaf 12 jaar. Voor COVID-vaccins is nog geen EU-goedkeuring verleend voor kinderen jonger dan 12 jaar.
Bron originele artikel: https://childrenshealthdefense.org/defender/pfizer-33-billion-covid-vaccine-revenues-boosters-kids/
Vertaling: Door Frankema